Aktualno: 3. 7. 2025 ob 11:00, Ljubljana - Kavarna SEM : Predstavitev knjig Prepo-parki, Bolje kot v filmih, Stripovski klub mačjega mulca 4

Pogovoriti se moramo o kanonu

Obstajajo dela, ki so se iz takšnih in drugačnih razlogov vpisala v zgodovino svetovne književnosti. Dela, h katerim se nenehno vračamo, ker so v danem družbenozgodovinskem kontekstu širila meje zmožnosti književnosti tako na formalni kot na vsebinski ravni, tista, ki so v določenem času odpirala teme, pripovedovala zgodbe, ki so morale biti povedane in ki ne nazadnje rezonirajo še danes. To bi bila morda lahko ohlapna definicija pavšalne oznake literarni kanon, ki pa pravzaprav sega kilometre in kilometre onkraj kanona, kot ga razumejo literarnozgodovinski učbeniki. Ta namreč zajema le delček resničnega kanona, pri čemer partikularnost sploh ni največja težava, temveč prej dejstvo, da je izbor vedno izbran s položaja moči, s položaja, ki ga ne zaznamuje le zgodovinski tu in zdaj, temveč tudi svetovni nazor tistih, ki tovrsten položaj zasedajo. Misel ni nova, a zato nič manj relevantna, in na srečo v zadnjih letih, desetletjih, različni literarni in družbeni tokovi kanon, kot ga je zastavila peščica, poskuša na novo opredeliti ali pa vsaj osvetliti temnejše kotičke t. i. kanoničnih del.

To je le eden od možnih vstopov v delo Empuzij poljske avtorice Olge Tokarczuk, prvo, ki ga je napisala, potem ko je prejela Nobelovo nagrado, a zato se vstop ne zdi prav nič manj legitimen. Dogajanje je postavljeno v začetek 20. stoletja, v takratni Göbersdorf, oziroma današnje Sokołowsko, kamor v zdravilišče za pljučne bolezni doktorja Brehmerja prispe mlad jetičnik, študent Wojnicz. Aluzija na Mannovo Čarobno goro je jasna, le da Wojnicz ob silnih kvaziintelektualnih pogovorih sobolnikov v skladu s podnaslovom – naravnozdravilska srhljivka – začne odkrivati, da se v kraju dogajajo tudi sila nenavadne reči. Racionalno nepojasnljive, nadnaravne, če hočete. In prav to je morda ena močnejših plati romana, nenehno sprevračanje znanega v neznano. Avtorica si sposodi znan, morda celo nekoliko suhoparen pripovedni okvir, ki pa ga prikroji po svoje – napolni ga z dolgoveznimi pogovori, predvsem o ženskah, jasno, vendarle smo v Gostišču za gospode, v katerih najdemo kalejdoskop mizoginih sodb in tolmačenj. Saj veste, po naravi – zaradi bilirubina, potujoče maternice ali česa že – so ženske nežnejše, občutljivejše, neracionalne, v skrajnih primerih histerične intakonaprej, intakonaprej. V danem zgodovinskem trenutku takšna prepričanja niso anahronistična, a kaj naj z njimi počnemo danes?

Ne gre za to, da bi Olga Tokarczuk, vsaj tako se zdi, hotela z romanom obračunati z duhovi preteklosti, temveč prej precej pikro uperi ost v naše dojemanje preteklosti, kanona, če želite. Kot namreč izvemo v avtoričinem pripisu na koncu, so vsi ti veleintelektualni komentarji vzeti iz kanoničnih del svetovne književnosti, napaberkovani od Ovidija do Borrougsa, ter sešiti skupaj v duhovnozgodovinsko fresko svetovnega kanona. No, vsaj t. i. zahodnega, to je treba priznati, a na tem mestu nimamo časa za dlakocepljenje. In spet se avtorica ne ustavi le pri tem, ne gre za moralistično oštevanje vseh teh stricev, temveč z neverjetno veščim součinkovanjem vsebine in forme poudari pomembnost različnih načinov zrenja. Ne gre za to, da bomo zdaj vse te avtorje ukinili, nihče jim ne odreka ničesar, temveč prej zato, da so bili nekaj, a ne samo to, ne samo to, kar se je skozi čas zacementiralo z različnimi orodji kanonizacije. Gre preprosto za ponovni poziv k zavedanju kompleksnosti resničnosti, tako tiste zgodovinske kot trenutne, a brez škodljive relativizacije. Oziroma kot to veliko bolje zapiše Olga Tokarczuk: »[Wojnicz] čuti, da je ta svet naokrog kulisa, naslikana na papirnati zaslon, da bi lahko potisnil prst v to veličastno krajino in zvrtal vanjo luknjo, ki bi vodila naravnost v ničnost. In da se bo začela, ta ničnost, izlivati od tam kakor povodenj in bo naposled dosegla tudi njega, ga zgrabila za goltanec.«  In ničnost, kot izvemo v romanu, tudi tista najtemnejša, nikoli pravzaprav ni nična, povsem prazna, le naučiti se moramo gledati.

Skratka, gre za poziv k nenehnemu preobračanju, ne nazadnje nas že sam naslov – avtoričin neologizem, aluzija na Empuzo, čarovnico iz Aristofanovih Žab, ki lahko spreminja svojo podobo – nagovarja k nenehnim metamorfozam. Nas potem res lahko preseneti, da se Empuzij preko Čarobne gore izteče v svojevrstnega Orlanda?

V tem kontekstu se v enem od pogovorov izkristalizira ena pomembnejših idej, in sicer prav zagovor pogleda, ki vidi onkraj ustaljenega, pogleda, ki ga ne omejujejo poprejšnje védenje in pričakovanja. Kot Wojnicza pouči študent umetnosti Thilo, eden od jetičnih bolnikov: »Danes umetnost misli […], da je predstavljeni predmet zgolj projekcija našega uma, to, kar vemo o predmetu, nimamo pa dostopa do tega, kako ta resnično izgleda niti kaj je … Torej celo tradicionalna figurativna umetnost prej ustvarja predmete, kot predaja resnico o njih v stvarnosti. Prav s tem zapira naš um, namesto da bi ga odpirala. […] Toda moderna, napredna umetnost, ta iz dvajsetega stoletja, ima že veliko večje ambicije. Izstopiti hoče iz teh omejitev, sprožiti revolucijo v zaznavanju, rada bi stvari uzrla na novo, z veliko točk zrenja hkrati, celo s tistih na videz nemogočih.«

Hecno, kako se zdi, da smo stoletje za tem, ko so avantgarde brezkompromisno prevpraševale formo in same načine obstoja umetniškega dela, vsaj na polju literarnega mainstreama – vsa čast izjemam – ponovno pristali na golo poenostavljeno reprezentacijo stvarnosti. Seveda se zastavlja vprašanje, v kakšni meri je resnično avantgardno pisanje mogoče danes, potem ko so bile vse pesmi že napisane, postmodernizem pa jih je preigral do obnemoglosti. Smo torej obsojeni na epigonstvo ali pa je tudi danes vendarle mogoče odkriti nov način zrenja in ga nato celo ubesediti? Vsakič znova se mi zdi, da so imeli formalisti prav, šele ko dosežemo potujitev, se lahko začnemo pogovarjati zares. In to ne velja le za književnost, temveč princip lahko apliciramo širše na celotno družbo. Kot v romanu pravi dr. Sempreweiß: »Obstajata dva stebra delovanja vseh družb: hipokrezija in konformizem […]. Hipokrezija se torej vedno nanaša na vznesene ideje, ki izgrajujejo skupnost. Treba je vanje verjeti in kazati, da vanje verjameš, toda v bistvu teh idej nihče ne jemlje čisto resno. Te ideje so za druge in bi morale obvezovati druge. Konformizem pa je način, kako se gibljemo v tem izmišljenem svetu, in narekuje ignorirati vse, kar odstopa in se ne prilega. Temu pa služi pozaba.« Morda pa gre preprosto za to, da ne smemo pozabljati.

Piše: Sašo Puljarević

Olga Tokarczuk: Empuzij. Prev. Jana Unuk. Ljubljana: Cankarjeva založba, 2024.