Aktualno: 3. 7. 2025 ob 11:00, Ljubljana - Kavarna SEM : Predstavitev knjig Prepo-parki, Bolje kot v filmih, Stripovski klub mačjega mulca 4

Prevzele so ga lepote neodkritih kotičkov Slovenije

Uroš Buh je vsestransko nadarjen glasbenik, multiinštrumentalist in avtor, ki se strastno predaja kolesarjenju in teku. Piše intervjuje za reviji Tekač in Bicikel, pred kratkim je spisal biografijo enega najboljših slovenskih kolesarjev Mateja Mohoriča z naslovom Mohopedija. Njegova nova knjiga E-kolesarska potepanja je vodnik s 50 predlogi za čudovite kolesarske ture po Sloveniji z električnim kolesom.

Vaša nova knjiga je res obsežen vodnik, ne le po količini izletov, ampak tudi po informacijah in fotografijah. Zelo je razdelana, v njej ste zapisali, kako zahtevne so določene poti, koliko časa vzamejo itd. Koliko časa vam je vzelo pisanje vodnika?
Ideja zanj je bila postavljena že prej, saj sem ta projekt 'podedoval' od prejšnjega avtorja. Urednica Saša Kozarov, s katero se poznava iz kolesarskih krogov, mi je dala na voljo izlete, ki jih je ta avtor prej začrtal, a sem se odločil vseeno iti od začetka, zato je trajalo dlje. Vzelo mi je kakšni dve leti. Če bi samo to počel v življenju, bi šlo hitreje, tako pa je bilo že zaradi vremena malce težje.

Vsaka pot je opisana, ima označeno težavnost, zemljevid. Ste se ustavljali na poti in si kaj zapisali, da vam ne bi ušlo iz spomina?
Večinoma sem si vse zapomnil in pisal pozneje. Že pred potjo sem seveda načrtoval traso, približno vedel, kje bom šel, kje bom kaj preveril ali fotografiral, tako da se je proces pomnjenja zame začel že doma. Od vsega začetka sem vedel, da bom vse fotografiral s telefonom, in si celo nabavil neko stojalo, ki sem ga dal na krmilo, vendar sem ugotovil, da je nepraktično, saj je bil telefon izpostavljen vremenskim vplivom, poleg tega sem se vedno moral ustaviti ali vsaj zelo upočasniti, da sem naredil lepo fotografijo. Celo nekaj akrobacije je bilo treba, tako da tega niti ne priporočam. (smeh) Fotografije so moje, niso profesionalne, ker bi sicer to zahtevalo bistveno več časa in organizacije.

Ali ste se morali kdaj vračati?
Tri različne trase sem moral večkrat ponoviti zaradi fotografij in vremena, sicer sem imel s slednjim kar srečo.

Kateri konec Slovenije vas je najbolj presenetil, glede na to, da pravite, da ste prej večinoma ostajali v osrednji Sloveniji?
Močno mi je v spominu ostal krog, ki ga začnem v Sevnici. To so prečudoviti kraji, kjer praktično ni obiskovalcev oziroma ljudi, ki niso domačini. Tudi Rogličev krog, kot sem ga poimenoval, ki gre iz Zagorja ob Savi in čez njegov rojstni Kisovec, je res lep. Zasavska Sveta gora je prav tako dih jemajoča, tam ni nikogar, asfalt je božanski. Sicer je treba voziti v klance, kar je meni ljubo, ampak si praktično sredi slovenske divjine, vendar vseeno v tako urejenem okolju, da te prevevajo nori občutki. Verjetno je k temu prispevalo dejstvo, da teh poti prej še nisem prevozil.

Kar nekaj slovenskih znamenitosti je zajetih v teh trasah. Kako jih je videti s kolesarskega sedeža, je drugače?
Nedvomno, ker že v osnovi vzpostaviš drugačen psihološki stik, saj ni bariere. Če se pripelješ z avtom, sediš, gledaš skozi steklo, si v coni udobja, stopiš iz avta ali z avtobusa, si ogledaš, greš nazaj v notranjost prevoznega sredstva in nato naprej. Drugače je, če prideš tja bolj naravno, tako da je kolesarjenje del tvojega raziskovanja narave in znamenitosti. Ob vsaki stvari, ki jo tako vidiš v živo, obnemiš. Recimo pri mostovih reke Krke se najprej pelješ čez Krakovski pragozd, kar mnogi ne vedo, da sploh obstaja v Sloveniji. Potem se v okolici Šentjerneja pripelješ do ostankov rimskih stavbišč in je preprosto težko verjeti, da je vse to staro več kot 2000 let. Res je čudovita izkušnja.

V knjigo ste vključili razvoj kolesa in zgodovino kolesarstva. Zakaj vam je bilo to pomembno?
Zdi se mi, da povprečen bralec ali kolesar ve zelo malo o tem, zato se mi je zdela lepa priložnost, da spregovorimo o tem.  V 150 letih razvoja kolesarstva smo prišli daleč, hkrati pa imamo še vedno isti koncept: dva pedala, dve kolesi, sedež, krmilo in to je to. A po drugi plati si zdaj lahko pomagamo z umetno inteligenco, ki sega bistveno dlje od električnih koles. Zato se mi je zdelo vredno popisati, kako se kolesarstvo razvija v športu, kam to pelje, morda sem dal neke smernice. Mislim, da bo ta knjiga pritegnila mnoge, in to ne le z izleti po Sloveniji.

Kako ste odkrili e-kolesarjenje?
Bilo je neizogibno. Leta 2018 smo bili prvič na jezeru Garda, kjer je za prvomajske počitnice največji kolesarski festival v tem delu Evrope. Šel sem z gorskim kolesom in tam je bilo že skoraj 50 odstotkov električnih koles. Slovenci smo z zakasnitvijo sledili trendu, ta kolesa so bila draga, kapaciteta baterij ni bila dovolj zmogljiva. Potem so me počasi začeli prehitevati v klanec. (smeh) Sprva sem imel odklonilen odnos do tega, češ da podpirajo lenobo, a danes povsem mislim drugače. Seveda kolesariš, to ni motor. Če to pomeni, da je več ljudi v naravi, da se njihov živčni sistem sprošča, da domov pridejo bolj spočiti, bolj dojemljivi do svojih družin in partnerjev, kar je nujno v današnjem svetu stresa, je to zmaga. Veliko starejših parov vidim kolesariti skupaj, to zdaj omogoča ogromno možnosti druženja, priljubljeni so team buildingi z e-kolesi, skupinski izleti itd. To je popolna prihodnost za tiste, ki si morda sicer ne bi izbrali klasičnega kolesa. V Parizu, denimo, je javni sistem izposoje koles elektrificiran, prevoziš lahko celo prestolnico.

Napisali ste še, da kolesarite med marcem in novembrom, da skoraj ni dneva, da ne bi bili na kolesu. Pozimi raje tečete, a predvidevam, da sobnega kolesa nimate?
V resnici moram reči, da že konec januarja začnem kolesariti, trenažerjev in sobnih koles pa ne maram. Nisem navdušen nad kolesarjenjem v zaprtem prostoru in gledanjem v ekran. Najbrž sem preveč romantična duša in grem raje v naravo, četudi dežuje, zato včasih tečem, da delujejo druge mišice itd. Kolegi sicer pravijo, da so trenažerji zabavni in da bi moral poskusiti. (smeh) A zagotovo podpiram vsako obliko rekreacije, vsak naj to počne po svojih zmožnostih.